آواے حَرَم

آموزشهای علمی و تجربیات شخصی در زمینه صدا برداری مذهبی

آواے حَرَم

آموزشهای علمی و تجربیات شخصی در زمینه صدا برداری مذهبی

آواے حَرَم

در این وبلاگ به بیان آموزشها و تجربیات شخصی در زمینه صدا برداری مذهبی می پردازیم ، پدیده ای که در چند سال اخیر ، جلوه های خاصی به خود گرفته است. انشالله این امر ، مورد رضایت پروردگار قرار گیرد . (کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط در جهت کاربردهای مذهبی با ذکر صلوات جایز است و در غیر از این کاربرد اشکال شرعی دارد)

بایگانی

آشنایی با مفهوم Crest Factor

پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۴۲ ب.ظ

به نام خدا


عرض سلام خدمت خوانندگان محترم وبلاگ


شاید برایتان پیش آمده باشد که در برگه مشخصات پاور آمپلی فایرهای صوتی با عبارتی تحت عنوان Crest Factor رو به رو شده باشید. شرکت هایی مثل Powersoft، Crown و یا MC2 وقتی می خواهند توان دقیق خروجی محصول خود را بیان کنند، در کنار عبارات مربوط به اعداد و ارقام توان خروجی، از اصطلاح Crest Factor استفاده می کنند.


"برای نمایش کامل روی عکس کلیک کنید"


اما معنای این عبارت چیست؟


این فاکتور بیان گر اختلاف دامنه ی PEAK یک سیگنال متناوب با دامنه ی RMS آن می باشد. شکل موج های سینوسی و یا مربعی استاندارد، دارای Crest Factor ثابت هستند. اما سیگنالهای صوتی تولید شده در یک برنامه به طور مثال مذهبی می توانند دارای Crest Factor های متفاووتی باشند. به طور مثال در زمان اجرای سبک واحد که مداح شعر مربوطه را آرام می خواند و فقط شاید گاهی یک پیک های گذرا داشته باشد، تفاووت مقدار PEAK و RMS زیاد می باشد. پس عدد مربوط به Crest Factor مقدار بالایی به خود اختصاص می دهد. به طور مثال فرض کنید 7.8 تا بعدا بتوانیم این مقدار را بر روی یک آمپ مقایسه کنیم.


حال یک مراسم شور خوانی را در نظر بگیرید. در این حالت مداح یک شعر را با صدای بلند، پشت سر هم می خواند و گاهی هم فردی در کنار آن ذکر می گوید.. افرادی که تجربه ی صدابرداری در چنین شرایطی را دارند، میدانند که در این حالت چراغ های Peak گاهی روشن می شود.. و معمولا توان بالایی در خروجی آمپ ها ظاهر می شود. بنابرین می توان گفت که در اینجا اختلاف بین RMS و PEAK سیگنال کم شده است. پس مقدار Crest Factor کاهش پیدا می کند و به طور مثال به 2.8 می رسد.


حال اگر یک پاور با مشخصات زیر داشته باشیم، می توانیم متوجه بشویم تقریبا توان خروجی پاور در شرایط مختلف سیگنال ورودی و حالت جلسه، به چه صورتی می باشد. همانطور که مشاهده می شود، هرچه مقدار CF بیشتر باشد، توان خروجی بیشتر است زیرا فشار اعمالی به پاور کمتر می باشد و مدارات مربوطه در شرایط بهتری کار میکنند.



"برای نمایش کامل روی عکس کلیک کنید"


در ادامه، چند لینک مفید قرار داده شده است.


مقاله شرکت MC2 در زمینه Crest Factor

دانلود فایل صوتی با CF=2.8

دانلود فایل صوتی با CF=4.8

دانلود فایل صوتی با CF=7.8

معرفی مفاهیم RMS-PEAK-Crest Factor

 با تشکر از توجه شما

 التماس دعا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی