آواے حَرَم

آموزشهای علمی و تجربیات شخصی در زمینه صدا برداری مذهبی

آواے حَرَم

آموزشهای علمی و تجربیات شخصی در زمینه صدا برداری مذهبی

آواے حَرَم

در این وبلاگ به بیان آموزشها و تجربیات شخصی در زمینه صدا برداری مذهبی می پردازیم ، پدیده ای که در چند سال اخیر ، جلوه های خاصی به خود گرفته است. انشالله این امر ، مورد رضایت پروردگار قرار گیرد . (کپی برداری از مطالب وبلاگ فقط در جهت کاربردهای مذهبی با ذکر صلوات جایز است و در غیر از این کاربرد اشکال شرعی دارد)

بایگانی

آشنایی با برند "دی اَند دی" و پاورمیکسرهای آن

شنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۵ ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
 
سلام خدمت تمامی دوستان عزیز و خوانندگان محترم وبلاگ آوای حرم

اول از همه باید از دوستان معضرت خواهی کنم..بابت اینکه مدت نسبتا زیادی هست وبلاگ به روز نشده..به هر حال امیدوارم پوزش بنده رو پذیرا باشید..

اما ، از چند ماه پیش که یکی از دوستان از من درخواست کمکی در زمینه تنظیمات دستگاه های D&D داشت..تصمیم گرفته بودم تا مطلبی در این مورد بنویسم. تا بالاخره امروز که پیغام ها رو چک می کردم با درخواست یکی دیگر از دوستان نیز مواجه شدم..لذا مطلبی که پیش رو دارید به معرفی این برند (البته تا حدودی که بنده آشنایی دارم) می پردازد و سپس با بعضی از مدلهای پاورمیکسر این برند نیز آشنا خواهیم شد.

قبل از شروع مبحث باید بگم که بنده از افرادی نیستم که روی برند تعصب داشته باشم یا به نیّت خاصی یک برند رو توضیح بدم ! یعنی اینکه موقع تحقیق ، بررسی و کار برای بنده فرقی نمیکنه که برند Dynacord ، Harman ، EV ، Behringer یا دی اند دی ، چنگ ، جاسکو ، نوا و.. باشه. اون چیزی که باعث میشه یک محصول رو برای من جالب و کارامد جلوه بده ، کارایی اون در مقابل بررسی های دیداری و شنیداریِ شخصی و گاه تجربه دیگران هست.

در روزگاری که قیمت بسیاری از تجهیزات الکترونیکی اروپایی و آمریکایی به شدت افزایش یافته ، بعضا برندهایی هستند که می توانند نیاز آن دسته از عزیزانی که توانایی خرید موارد بالا رو ندارند ، برطرف سازند.

برند D&D تاریخچه جالبی دارد و به نظر من حضور مستمر در بازار صوتی و سر و کار داشتن با بچه هیئتی ها در بعضی موارد ، دید خوبی از نیاز بازار به مدیران این شرکت داده است. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه این برند ، میتونید به لینک "درباره فروشگاه شفیع بیشتر بدانید" مراجعه کنید.



 
از نظر بنده ، برند D&D میتونه در جایگان نسبتا خوبی در بازار تجهیزات صوتی مذهبی داشته باشه. البته به شرطی که انتخواب بین محصولات نیز درست انجام بگیره ، یعنی با تحقیق همراه باشه که بهترین محصول رو متناسب با کاربرد مورد نظرتون بتونید تهیه کنید. این برند نیز مانند نمونه های مطرح ، دارای چند سری و دسته متفاووت در محصولات خود است که بین آنها میتوان به انتخواب پرداخت. شاید خیلی ها بگویند برندهای ایرانی بدرد نمیخورند یا کیفیت ندارند و مواردی از این قبیل. در صورتی که این برندها هم بعضا متناسب با هذینه ای که می کنید به شما جواب خوبی می دهند.
خود بنده نیز بارها این برند رو به افراد مختلف پیشنهاد دادم اما در قدم اول به انتظار و نیازشون نگاه کردم. به طور مثال کسی که هیئت آقای کریمی رو مرجع قرار می دهند قطعا صدایی که از خیلی از برندهای ایرانی تولید میشود نمیتواند رضایت اونها رو برطرف کنه. اما بعضی اوقات قیمت نهایی یک سیستم صوتی با برندهای صوتی خارجی مطرح ، چندین برابر نوع ایرانی تمام می شود که هر هیئتی از عهده مخارج آن بر نمی آید. همچنین همانطور که در سایت D&D مشاهده کردید ، از سال 89 بسیاری از محصولات این برند در چین مونتاژ می شوند . اما این نکته نباید در انتخواب ما تاثیر بسزایی داشته باشد ، چرا که شرکتهای چینی متناسب با توجه به نوع سفارش محصول نهایی رو تولید می کنند ، نمونه این قضیه در گوشی های iPhone شرکت Apple کاملا محسوس است  !!

 

تجربه بنده در کار با پاورمیکسرهای این برند از مسجد محله مان شروع شد. ، وقتی به لطف خدا ، کار صدابرداری مراسم نسبتا مفصل نیمه شعبان مسجد به من سپرده شد.کار به این صورت بود که مسجد محله ما سه شب در محوطه باز که قطعا استقبال کنندگان زیادی هم داشت ، مراسمی برپا می کرد. برای شروع کار ابتدا سیستم صوتی مسجد رو مورد بررسی قرار دادم و فهمیدم که تنها نقطه امید یک پاورمیکسر با قدرت مناسب یعنی مدل TP-2000 از همین برند بود. این دستگاه دارای 4 خروجی با توان حداکثر 250W @ 4 Ohm می توانست نیاز ما رو به خوبی مرتفع کنه. در واقع با اختصاص یک کانال برای مانیتور صحنه و بقیه کانالها برای مستمعین.

 

به هر کانال نیز 1 جفت بلندگوی فولرنج دو مخروطی با 2 عدد ووفر 12 اینچ  اتصال داده شده بود. یعنی هر کانال دستگاه تقریبا به 2 عدد بلندگو 300 وات 8 اهم متصل شده بود. البته باید اشاره کنم که تمامی سیم ها و کانکتورها از نوع مناسب و با کیفیت عالی استفاده شده بود ، چرا که مسافت زیاد بود و باید تا جای ممکن از افت صدا روی سیم ها جلوگیری می شد. در نهایت صدا گیری با قدرت بسیار خوبی انجام شد و فیدبکهایی که از افراد مختلف به بنده رسید نشان می داد که صدا با کیفیت و قدرت خوبی پخش می شده است.البته باید اشاره کنم که همانطور  که مشخص است ما از افکت خاصی استفاده نکردیم. نهایت افکت گذاری صدا شامل مقداری افکت Delay بود که موقع خواندن دکلمه و قران به صدا اضافه می شد. بنابرین سطح انتظار ما نیز خیلی بالا نبود.
 
نمای پنل مورد استفاده در مدل های TP قدیمی
 
همچنین از لحاظ افکت نیز این دستگاه دارای 2 افکت Delay و Reverb با تنظیمات خوبی به صورت جداگانه است و  افکت Delay آن ، دارای 2 پارامتر قابل کنترل یعنی Time با تغییرات پله ای و Repeat بود.
علاوه بر این ، اگر پستهای ابتدایی وبلاگ رو دیده باشید ، از موضوعات مورد علاقه بنده ، بررسی مدارات داخلی محصولات صوتی بخصوص پاورهاست. در همان روزهای نیمه شعبان نیز تعداد عکس از داخل دستگاه TP-2000 تهیه کردم که برای شما آنهایی که دارای نکات قابل توجه هستند به اشتراک می گذارم.

 
در تصویر بالا ، نمای پشت پنل اصلی دستگاه رو مشاهده می کنید. اگر دوستان تجربه تعمیر دستگاه های صوتی رو داشته باشند می دونند که اتصال قسمتهای مختلف دستگاه به یکدیگر توسط کانکتور های گوناگون یک مزیت بزرگ به حساب میاد ، نکته ای که در بعضی از دستگاه های ایرانی رعایت نمی شود. مرتب و منظم بودن سیم کشی داخلی نیز دارای اهمیت می باشد. نکته قابل توجه دیگر در عکس بالا ، برد اصلی Effect می باشد. این برد که از فناوری DSP بهره می گیرد توسط پایه های فلزی به برد ثانویه افکت که دارای مقاومتهای متغیر است اتصال دارد.

 
در عکس بالا ، منبع تغذیه این دستگاه که یک ترانسفورمر حلقوی با توان 1000 وات است مشاهده می کنید. با توجه به این عکس می توان گفت توانهای اعلامی در شرایط موزیک ( یا همان پخش صوت) صحت دارد و دستگاه توانایی بالایی دارد.

 
در تصویر بالا ، برد اصلی تقویت کننده این دستگاه رو مشاهده می کنید. هر کدام از این بردها که در کلاس کاری AB فعالیت می کنند ، شامل 2 تقویت کننده 250 وات جدا از هم می باشد. نکته جالب برای من در این عکس استفاده از مقاومت های آجری بدون خاصیت سلفی برای ترانزیستورهای قدرت است که تاثیر مثبتی در خروجی خواهد داشت. برای یکسوسازی نیز از یک پل دیود 35 آمپری که بر روی هیت سینک سوار شده است استفاده شده. متاسفانه به دلیل کمبود وقت نتوانستم برد تغذیه رو مورد بررسی قرار بدم.

شرکت D&D نیز همانطور که اشاره کردم سری جدید دستگاه های TP رو معرفی کرده است ( البته چند ماهی می شود) و قابلیت جالب ضبط و پخش صدا روی Flash Memory و SD Card رو نیز دارد. البته لازم به ذکر است که بنده با سری جدید این دستگاه ها تا به حال کار نکرده ام.

 

تجربه بعدی بنده ، کار با دستگاه PRO-8600 می باشد. این دستگاه دارای 7 عدد ورودی میکروفون و لاین می باشد که یکی از آنها به صورت استریو برای اتصال دستگاه های صوتی مختلف قرار داده شده است.

 
از ویژگی های جالب این دستگاه ، دو افکت کاملا جداگانه است. یکی از آنها به صورت دیجیتال با 256 حالت از پیش تنظیم شده و دیگری خود شامل 2 افکت Delay و Reverb با قابلیت تنظیم کلیه پارامترها به صورت جداگانه و پیوسته. همچنین هر کدام از افکت ها ، دارای دکمه خاموش شدن و Fader جداگانه هستند. علاوه بر این ، دو ولوم برای ارسال افکت به AUX ها در نظر گرفته شده است.
از نظر اکولایزر ، در هر ورودی دارای اکولایزر 3 بانده پارامتری و برای هر کانال خروجی یک اکولایزر 10 بانده گرافیکی تعبیه شده است. هر کانال ورودی دارای چراغهای Peak ، Signal و کلید On/Off است. ولوم Pan هم که جزو موارد لاینفک پاورمیکسرهاست !
داشتن لامپ برای دید کافی در محیط تاریک ، Level Meter استریو و خروجی هدفون نیز از مواردی است که روی این دستگاه تعبیه شده است. یکی از نکات قابل توجه در کار با این میکسر ، احتیاط در باز کردن و بستن درب محافظ است که در صورت رعایت نکردن باعث خراب شدن قفل های آن خواهد شد.

 

طبق معمول ، عملیات بررسی مدارات داخلی به صورت کلی انجام گرفت :

 
در این پاورمیسکر ، از دو برد تقویت کننده با کلاس کاری AB ، با توان خروجی حداکثر 600W @ 4 Ohm استفاده می شود. یک ترانسفورمر پرقدرت حلقوی نیز مشاهده می شود. نوع قطعات و نحوه مونتاژ و سیم کشی نیز وضعیت نسبتا خوبی دارد. همچنین در قسمت پایین مدار یکسوساز و خازنهای تغذیه مشاهده می شود. برای هر رِیل ولتاژ ، 4 عدد خازن 4700 میکرو فاراد استفاده شده است.

نمای کلی قسمت میکسر و افکت در بالا مشاهده می شود
 

برد اصلی مربوط به افکت Delay+Reverb با تنظیمات دستی
 
حال ، برای آن دسته از دوستانی که خواستار توضیح در مورد تنظیمات این دستگاه بودند ، به بررسی این مورد می پردازیم...
برای انجام تنظیمات لاین میکروفون و.. میتونید به پست قبلی مراجعه کنید که برای همه دستگاه ها قابل استفاده است. البته به طور مثال این دستگاه ، قابلیت تنظیم فرکانس Mid رو نداره که در اینجا مهم نمی باشد. می توانید ولوم Mid را در وسط یا مقداری کمتر - بیشتر قرار دهید.

 

اما برای تنظیم Effect این دستگاه ، مثالی از تنظیم خودم رو می زنم. تنظیم افکت طوری انجام شده بود که هم زمان دو نوع Delay در صدا وجود داشت ، یک Delay با زمان طولانی ولی با سطح فیدر (فیدر های سبز رنگ پایین) کم ، و دیگری افکت تنظیم شده برای ذکر با سطح زیاد.


افکت شماره 160 با تاخیر بیشتر نسبت به افکت ذکر و شور برای پس زمینه
 
تنظیمات افکت دستی برای ذکر و شور
 


همانطور که می بینید سطح EFX1 کمتر از 2 می باشد

 

البته ، وجود دو موتور افکت و همچنین افکت دستی با تنظیمات مختلف ، می تواند حالات مختلفی را برای ما ایجاد کند. به طور مثال شما می توانید افکت دیجیتالی رو برای روضه و واحد با سرعت تکرار کمتر تنظیم کنید و افکت دستی رو برای ذکر ( چرا که میزان سطح افکت ، تکرار و سرعت آن به خوبی قابل تنظیم است)با سرعت دلخواه مداح تنظیم کنید .بنابراین موقع ذکر و شور ، فیدر مربوط به EFX1 رو در مقدار کمی قرار دهید. یا کلا آن را قطع کنید. و همینطور به صورت عکس برای ذکر.

 

در افکت دستی ، دکمه Short-Long را روی حالت Long قرار دهید. یعنی کلید باید بیرون باشد. برای تنظیم Delay ، اولین ولوم ، مربوط به سرعت(زمان) تکرار ها است. یعنی هر چه این ولوم بیشتر باشد ، سرعت تکرار ها بیشتر است و زمان بین آنها کمتر. ولوم بعدی میزان تکرار را تنظیم می کند که در حالت ذکر بهتر است زیاد نباشد ، یعنی 1 الی 2 تکرار کافی است. ولوم سوم نیز سطح افکت Delay از EFX1 هست که هرچه بیشتر باشد ، تکرار پخش شده ، شباهت بیشتری به صدای پخش شده دارد و به جایی می رسد که تکرار کاملا شبیه است.
برای تنظیم Reverb نیز که در موقع روضه بیشتر کاربرد دارد ، Damp بیانگر میزان میرا (مایل شدن به صفر) صدای ریورب رو داره یعنی در واقع مثل اینکه شما دارید یک Reverb مصنوعی ایجاد می کنید که با تغییر Damp ، فضای محیط Reverb مصنوعی تغییر میکنه. (مثل بزرگ یا کوچک شدن حمام !)  از طرفی با تغییر Decay ، میزان دوام Reverb رو می توانید تغییر بدید.

البته همانطور که می بینید بنده سطح Reverb رو به صورت حداقل قرار دادم چون EFX2 برای ذکر استفاده می شد و کارایی خاصی نداشت در اون موقعیت.

همچنین باید توجه داشته باشید که در هر لاین دو ولوم EFX قرار دارد که با توجه به نوع مداحی در اون لحظه و میزان افکت مورد نیاز روی اون صدا ، باید مقدار اون و نوع اون رو تنظیم کنید. به طور مثال به عکس زیر توجه کنید :

 
در این عکس ، لاین سمت چپ ، تنظیمات افکت لاین مربوط به خواننده شور و سمت راست مربوط به کسی است که ذکر می گوید. بنابرین کاملا گویای مباحث بالا است. البته باید این رو هم اضافه کنم که تنظیم به این صورت ، نیازمند تمرکز و دقت بالا است ، بخصوص اگر مداح تغییر کند و یا سبک مدام عوض شود و شما باید بتوانید EFX های هر لاین و MASTER EFX هارو به سرعت تغییر بدید.

آخرین ویرایش : 91/12/25

التماس دعا - خدانگهدار

 

نظرات  (۲)

سلام

قیمت سیستم چقدره؟؟

پاسخ:
سلام
لطفا سوالتون رو واضح تر بفرمایید. با تشکر
  • سید علیمراد وفایی
  • باسلام هر تشکر برای روضه از چه افکنی استفاده کنیم برای اجرای روضه باید تنظیمات دستگاه روی چه افکتی باشد

     

     

    پاسخ:
    سلام 
    وقت بخیر 

    مدل دستگاهتون چی هست ؟ 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی